Maradj otthon! – Az első házi számítógépek 2.

Az a nemzedék, aki épp az otthon tanuló gyermekeit segíti – tisztelve a tanárok heroikus küzdelmét a frissen összeállított távtanulási rendszerekkel, no meg néha bosszankodva a sok digitális házi feladat miatt – még jól emlékszik arra, amikor az első házi számítógépek, mikroszámítógépek megjelentek az otthonainkban. A fiataloknak, a digitális bennszülötteknek ez ma már történelem. A legidősebbeknek pedig csak egy izgalmas epizód... (Cikkünk első része itt olvasható.)

A korszakban, az 1980-as évek közepén, 16-64 Kilobájt RAM memóriájú, 8bites architektúrájú, BASIC nyelven programozható számítógépek jelentek meg. A HCC keretéből nőtt ki a Homelab és Aircomp számítógépek családja, míg a SZTAKI műhelyéből az első kommersz, boltban nagyobb példányszámban kapható magyar mikroszámítógép, a Primo.

 

Primo számítógépek
Primo számítógépek

Mezőgazdasági termelőszövetkezetek melléküzemágai, kisszövetkezetek, mai szemmel különös együttműködések kellettek ahhoz, hogy ezek a gépek – néhány ezer példányban – eljussanak az otthonokba. A konstruktőröket, a gyártás megszervezőit az NJSZT ITF szakosztálya szólaltatta meg, így személyes történeteiket is megismerhetjük!

 

Homelab számítógép család
Homelab számítógépek. Bal felső sarokban: Brailab beszélő számítógép gyengénlátók számára.

 

Közben, legális és kevésbé legális utakon, egy nagyságrenddel nagyobb számban megjelentek az amerikai, nyugati európai slágergépek is. Hamar népszerűvé vált a Sinclair és a Commodore márka: először a mindössze 1 Kilobájt RAM memóriájú Sinclair ZX-81 és az ennél nem sokkal nagyobb kapacitású, viszont már színes grafikai gépességekkel rendelkező Commodore VIC-20/VC-20, majd - sokkal nagyobb számban és tartósabban - a Sinclair ZX Spectrum és az - eleinte Magyarországon professzionális cégek által is alkalmazott - Commodore-64.

 

MikroMagazin 1984

E két emblematikus típus - és a nyolcvanas évek második felében iskolaszámítógépként is ajánlott és használt Commodore-16 és plus/4) persze csak a "jéghegy csúcsa", számos egzotikusabb gyártó egzotikus modellje is megjelent - szórványosabban - hazánkban, hogy a televízió képernyőjén Space Invaderst, Pac-Mant, Wizard of Wort játszanak vele. Az persze a legritkább esetben fordult elő, hogy valaki Ausztráliából hozott volna be számítógépet - nem is egyet! -, de ilyenre is volt példa!

 

Sinclair ZX Spectrum és Spectrum+ (felül) számítógépek
Sinclair ZX Spectrum és Spectrum+ (felül) számítógépek

 

Közben a magyar ipar is próbálta felvenni a versenyt, így a legjelentősebb gyártónk, a Videoton is megjelent egy színes grafikával, beépített botkormánnyal, professzionális billentyűzettel rendelkező házi számítógéppel, a Videoton TV Computerrel, melynek hívei még a 90-es évek elejéig is meglehetősen virulens közösséget alkottak.

 

Videoton TV Computer

 

A legtöbb laikus felhasználó persze programozni csak alapszinten tanult meg. Az igazi népszerűséget az oktató- és játékprogramok hozták el. Ezek terjesztésében, de fejlesztésében is jelentős szerepet kapott a Novotrade cég, Rényi Gábor vezetésével. Csapatában mintegy 300 programozó foglalkozott játékprogramok fejlesztésével. A magyar játékprogramok különleges, egyedi ötletei nyugaton, különösen Nagy-Britanniában is sikert arattak. Rényi Gáborral érdekes interjút közölt az IDDQD blog, de a játékfejlesztés hőskorát játékfilmes elemekkel átszőtt, egész estés dokumentumfilm is bemutatja.

Játékfejlesztő versenynek indult az első magyar programtermék verseny, a Garay is (1984), amely ma már Neumann János Nemzetközi Tehetségkutató Programtermék Versenyként része tehetséggondozási programunknak. Csakúgy, mint az azóta elterjedt online versenyek, melyek közül az eHód verseny az országban a legnagyobb: 2019-ben 27000-en vettek részt rajta. Jelenleg is lehet jelentkezni online versenyre: mégpedig az 1985-ben indult Nemes Tihamér Számítástechnikai Verseny több éve megrendezett online változatára!

Magnókazettákon másolt, cserélgetett játékprogramokból, nyomtatott újságokban közölt programlistákból, a Magyar Rádió által sugárzott csipogó-nyikorgó BASIC-kódokból (programsugárzás) indultunk – és most az online versenyek, a távoktatás, a távkommunikáció biztosítják, hogy vészhelyzet esetén se szakadjunk el egymástól, tudjunk fejlődni.

Vagy múzeumot nézni a fotelből! Már a nyári túrát, őszi osztálykirándulást tervezve érdemes kikeresni első számítógépünket informatikai múzeumunk állandó kiállításának galériájából, esetleg bele is nézni egy tárlatvezetésbe, hogy tudjuk, mire készüljünk!