Táborozók foglalták el az ITK-t!

Digitális bennszülöttek – és nyáron is imádnak tanulni: játékosan és élményszerűen

Egy múzeum nemcsak a múlt értékeinek megőrzéséről és bemutatásáról szól, aktívan kapcsolódnia kell a jelen kihívásaihoz és a jövő formálásához is. A Neumann János Számítógép-tudományi Társaság tudja ezt – és a Jövő múltját bemutató informatikatörténeti állandó kiállításunk (NJSZT ITK) a múzeumpedagógiai programjával, foglalkozásaival aktív részt vállal a diákok pályaorientációjában. Minden évben sok száz diák tölti nyári szünidejének egy részét a múzeum falai között.

 

ECDL-es táborozók az ITK-ban

 

A múzeumnak helyet biztosító Szent-Györgyi Albert Agora gazdag táborkínálatát markánsan kiegészítik azok a táborok, amelyek az ITK témaköreihez is kapcsolódnak.

Mindenekelőtt nagyon fontosnak tartjuk, hogy az ITK-ban az informatika evolúcióját megismerő diákok fejlesszék digitális kompetenciáikat, igazi digitális írástudók legyenek.

Rácz Miklós tanár úr beszámolója az ECDL táborunkról:

ECDL tábor 2019. július 1-12.

Az ECDL tábor már tradicionálisnak mondható, hiszen ez a negyedik év, és az ötödik tábor, ami megrendezésre került itt. Az idei csapatban kilenc, 12 és 15 év közötti lelkes gyerek vett részt, akikkel két hétig készültünk a nagy megmérettetésre. A tábor célja az ECDL Base négy modulos bizonyítványának megszerzésére való felkészítés és a vizsgák letétele volt. Minden résztvevő vette az akadályt, ami összesen 36 eredményes vizsgát jelent.

A tábor megkoronázására pár hét múlva kerül sor, amikor is a résztvevő gyerekek kézhez kapják majd az ECDL bizonyítványaikat.

Idén sem maradhatott ki az Informatika Történeti Múzeum teljes körű bemutatása, és természetesen mindenki kedvence, a retró játékok kipróbálása retró gépeken.

Rendhagyó módon egy olyan résztvevő volt, aki először a tavalyi haladó ECDL tábor vizsgáit teljesítette, és idén lett teljes az alapozó modulokkal a bizonyítványa. Ő természetesen az ECDL Standard, 7 modulos bizonyítványt kapja majd kézhez.

 

ECDL-es táborozók az ITK-ban

 

Az alapozó négy modul közül a számítógépes alapokkal kezdtünk, amit meglepően gyorsan letudtunk a csapat előzetes ismeretei és rutinja miatt. Így azonnal menetelhettünk tovább az online ismeretek modulra, ami hasonló hatékonysággal és gyorsasággal ment le, mint az első modul.

Ez azért is volt örvendetes, mert a szövegszerkesztés mindig egy nagyobb falat. Nem volt ez másképp idén sem, ezzel a modullal foglalkoztunk a legtöbbet, de szerencsére bőven volt időnk nemcsak végigérni, hanem eleget gyakorolni is a problémás részeket. A prezentációkészítés felüdülés volt a csapatnak a szövegszerkesztés után, főleg, hogy a legtöbb résztvevő már ismerte a programot. Ezzel együtt öröm volt látni az érdeklődést, amikor a csapat számára eddig ismeretlen megoldások, trükkök, opciók kerültek terítékre.

A gyerekek végig érdeklődőek voltak, persze akkor is, amikor levezetésként egy kis játékos idővel lazították el az ECDL feladatok által feltüzelt agyukat. Többször kimozdultunk. Tavaly tradíciót alapoztunk azzal, hogy egyszer elmentünk hamburgerezni. Idén is nagy sikerű program volt ez, mint mindig a gyerekeknél. A vizsgák letételének izgalmát pedig a közeli kis cukrászda fagyijaival hűtöttük le. Az ebédet mindig külső helyszínen fogyasztottuk el, ahová kb. 10 perces sétával jutottunk el. Tökéletes fejkiszellőztetésre és kapcsolatápolásra voltak jók ezek a séták. Itt sokkal nyitottabban és őszintébben beszélgettek egymással a gyerekek, mint máshol.

A vizsga előtti napon az egész csapat elment egy budapesti kirándulásra, ahol kicsit mindenki kipihenhette a tábor szellemi leterhelését.

A tábor két hete sikeresnek mondható idén is, amit az a tény is mutat, hogy többen már jelezték, hogy érdekli őket egy haladó tábor a következő évben. Tették ezt szóban is és a tábor értékelő lapján is.

 

ECDL-es táborozók és Rácz Miklós tanár úr az ITK-ban
ECDL-es táborozók és Rácz Miklós tanár úr az ITK-ban

 

Mi állunk elébe, örömünkre szolgálna egy újabb haladó ECDL tábor megszervezése és lebonyolítása.

Az ITK-ban rendeztünk már robotika kiállítást – MI és a Robot címmel – és a tehetséggondozásnak is fontos színtere múzeumunk, idén a WRO robotika versenyre is restaurátor műhelyünkben készültek fel a helyi csapatok. Ezek után nem meglepő, hogy nagy népszerűségnek örvendenek a robotika táborok, melyek jelen cikk megjelenésekor is folynak. A robotika táborok világába Mihálovits Gergő kollégánk enged betekintést:

Robotika táborok

A nyár elején mindjárt Kezdő LEGO robotika tábor vette kezdetét az ITK-ban. Mivel kezdő robotika tábort hirdettünk, így a legtöbb gyerek LEGO robotot sem látott.

A tábor elején a gyerekek megismerkedtek a Lego Mindstorms EV3 készlettel. Megismerkedtek a szenzorokkal, motorokkal és az alkatrészekkel, amiket használhatnak majd az építés során. Megismerkedtünk a robot fogalmával is, hogy megtudják mi robot és mi nem.

 

Lego robot

 

Kezdetét vette az építés. Első között egy körhintát raktak össze, amivel könnyedén megtanulhatták az alapokat. Hogyan illesszék egymásba az alkatrészeket, hogyan működnek a motorok, hogyan kell használni a szenzorokat. Mindezek bekötésével is megismerkedtek. A gyakorló feladatokat nagyon élvezték, az ügyesebbek már saját maguknak adtak feladatot az addig tanultakra épülve.

A hét másik felében szabadon választott robotot építettek összerakási útmutató alapján. A vakmerőbbek saját ötletet valósítottak meg. Ezután ezeket programozták, keltették életre, írtak saját programot, amivel bemutatták a többieknek a robotjukat.

A héten egynapos kirándulás keretében Szolnokra utaztak a Reptárba. Onnan visszatérve már repülőgépet akartak építeni LEGO-ból!

Nagyon élvezték a tábort a gyerekek, a szülők beszámolója is ezt igazolta. A heti teljesítményük is alátámasztotta ezt, legtöbben szabadidős foglalkozás alatt is a robotjukat bütykölték, programozták, versenyeztek, hogy kié tud többet.

A nyár folyamán Scratch tábornak is helyet adott az ITK könyvtára. Itt a gyerekek minden nap egy-egy „problémával” és annak megoldásaival foglalkoztak. A Scratch segítségével tudták a gyerekek elsajátítani, hogy hogyan gondolkodik egy programozó, hogyan tudja több helyről megközelíteni az adott „problémát”. Mindezt játékos formában, különböző játékok leprogramozásával érték el. A gyerekek rendkívül élvezték, sőt az ügyesebbek tanácsokkal látták el azokat, akik nehezebben boldogultak. Programozások sora után jöhetett egy pár ECDL-es feladatsor, mely az alkalmazói ismeretek bővítéséhez csinált kedvet.

Most, ebben a szempillanatban is Haladó LEGO robotika tábor zajlik. Ide már azok a gyerekek jelentkeztek, akik valamilyen szinten már foglalkoztak LEGO robotprogramozással. A tábor első napján a gyerekek átismételték az alapokat pár egyszerűbb feladat segítségével. Másnap már csoportokban épített robotokkal versengtek az erre kialakított pályán. A tábor folyamán erre célra kialakított pályákon, akadálypályán mutathatják meg az egyes csapatok, mit is tudnak.

Élmény a csillogó tekintetű gyerekeket látni, ahogy a múlt emlékei között ismerkednek a jövő technikájával.