SPECTRUM 40

A videojáték múltja, jelene és jövője az ITK-ban

Április 23

A Neumann Társaság idei első múzeumi témanapján a videojáték történetében kalandozunk, az egyik első népszerű gaming platformtól a virtuális valóságban játszódó játékokig. Az előadók a Játékoslét Kutatóközpont, a LINKDOWN Virtuális Valóság és Szolgáltató Kft, LINKUP Virtuális Valóság, Elektronikus Sport Egyesület, HUNESZ – Magyar Esport Szövetség és a Neumann János Számítógép-tudományi Társaság (NJSZT) kutatói. Az előadások mellett klasszikus játékok kipróbálására is lesz lehetőség. A résztvevők 9 és 17 óra között szakmai tárlatvezetés keretében megtekinthetik az Informatika Történeti Kiállítás állandó tárlatát és a távközlés történetéről szóló Telefónia időszaki kiállítást is.

Programok: 11:00 – 15:00

Előadások, 11:00- :

Képes Gábor (marketingigazgató, Kemény János-díjas informatikatörténész, NJSZT)

40 éves a ZX Spectrum! – Aznap, április 23-án kereken 40 éves a Sinclair ZX Spectrum számítógép. Nem csak annak szánták, de végül az egyik legnépszerűbb gaming platform lett, melyből Nagy-Britannia gazdasága és kultúrája is profitált. Sőt, a Novotrade cégnek köszönhetően magyar fejlesztők is megjelentek azóta legendássá lett játékokkal a Spectrumra! A híres gépről és kortársairól, a videojáték-történelem első legendáiról szól az előadás.

Speccy játékok. Forrás: Den of Geek

Juhász Gergő "Alta" (kutató, game design szakértő, NetCoGame JátékosLét Kutatóközpont)

Manyi néni mit gondol? - Avagy a játékos sztereotípiák és a valóság viszonya

A játékok hatásait és a játékos közösséget rengeteg tévhit és negatív sztereotípia övezi, de a valóság pont az ellentétét mutatja ezeknek. Juhász Gergő "Alta" előadásában saját tapasztalatai, saját kutatásai és a JátékosLét Kutatóközpont nemzetközi szinten egyedülálló kutatásainak alapján megtudhatjuk, hogy milyenek is valójában a játékok és a játékosok: meg fogunk lepődni!

Molnár Attila (LINKDOWN Virtuális Valóság és Szolgáltató Kft, LINKUP Virtuális Valóság és Elektronikus Sport Egyesület, HUNESZ – Magyar Esport Szövetség):

A VR technológia működése és gyakorlati alkalmazása

Az előadót mindig is lenyűgözte a VR eszközök pszichére gyakorolt hatása, mely arra ösztönözte, hogy ne csak szórakoztató eszközként tekintsen ezek felhasználhatóságára. Magyarországon az elsők között vett részt a virtuális valósággal foglalkozó szolgáltatói szegmens megteremtésében, e tapasztalatok nagy segítséget nyújtottak a későbbiekben a technológia alkalmazhatóságának kibővítéséhez. Ebbe avat be minket, s bemutatja a LINKUP VR Egyesület és a LINKDOWN Kft. működését – és a VR-ral kapcsolatos innovációkba és iparági igényekbe is bepillantást enged.

„Műtárgysimogató” 13:00-

Az előadások után – Mári Zsolt és Nagy Károly magángyűjtőknek köszönhetően – régi videojátékok, számítógépek kipróbálására, „megsimogatására” lesz lehetőség, beleértve az ünnepelt ZX Spectrumot is. A Témanap az ITK-ba váltott belépőjeggyel látogatható.