Stílszerűen azt is mondhatnánk a SPECTRUM40 rendezvény kapcsán, hogy a gamerek széles spektruma volt kíváncsi rá: a mintegy félszáz érdeklődő között budapesti magángyűjtők, szegedi nagycsaládosok, egyetemisták, idősebb IT-s szakemberek egyaránt jelen voltak, jelezve, hogy a videojáték ma már nemcsak a gyerekeké, minden korosztályt érdekel ez a téma. Az ikonikus otthoni számítógép, a Sinclair ZX Spectrum 40. születésnapján nemcsak a történelmi gyökerekről, de a mai és jövőbeli platformokról és a felhasználók közösségeiről is szó volt a Neumann Társaság idei első múzeumi témanapján, a szegedi Szent-Györgyi Albert Agorában található ITK-ban.
A Neumann Társaság képviseletében Képes Gábor marketingigazgató köszöntötte a jelenlévőket - és ő tartotta az első előadást is, a tavaly elhunyt Sir Clive Sinclairről és az általa bemutatott ZX Spectrum számítógépről, melyet nem elsősorban játékplatformnak szántak alkotói, de hatalmas hatást gyakorolt a brit - és közvetve a magyar - játékiparra. Beregi Tamást idézve a "bedroom programmerek", a hálószobában, otthon, suli után programozó diákzsenik korszakaként mutatta be az előadás a Spectrum időszakát.
Ezzel szemben Juhász Gergő Alta (NetCoGame Játékoslét Kutatóközpont) előadásában a mai kor videojáték fejlesztői egész stábot alkotnak, a grafikustól a pszichológusig, a reklámszakembertől az íróig egy sor funkcióra szükség van. Alta előadásában a felhasználói közösségekről és a felhasználókkal kapcsolatos előítéletekről is beszélt, vonzó, lehengerlő módon cáfolva azokat, jelezve, hogy az egészséges, teljes életnek a videojáték is szerves része lehet, sőt, sokat segíthet akár a nyelvtanulásban vagy a közösségépítésben is.
Molnár Attila többféle intézmény, szervezet (LINKDOWN, LINKUP, HUNESZ) "sapkájában", képviseletében, ennélfogva igen sokoldalúan mutatta be a jövőben nagy lehetőségeket ígérő VR-játékokat. Hogyan egészítheti ki a tradicionális sportokat vagy akár a katonai kiképzést a VR, hogyan jön létre a testmozgás egy új formája a digitális sport révén? - minderről is szólt az előadás.
Az ITK eddig is külön interaktív videojátékos foglalkoztató helyiséggel várta az informatikatörténet és a retro gépek szerelmeseit. A témanap alkalmából a mindig népszerű Commodore, Nintendo és PC-gépek mellett működő Sinclair ZX Spectrum és ZX Spectrum +2 számítógépek is várták a játszani vágyókat. Mári Zsolt szegedi és Nagy Károly budapesti magángyűjtőnek köszönhetően pedig a sok szép emléket, programozói sikerélményt, legendás játékot - így a magyar Novotrade által fejlesztett Caesar the Cat-et - felidéző Sinclair-gépek egész palettája látható volt, ritka, különleges kiegészítőkkel egyetemben.
A teljesség igénye nélkül: a nagy (valójában aprócska) elődök, a ZX80 és ZX81, a kései utód, a Cambridge Z88, továbbá szovjet Spectrum-klónok, különböző magazinok, játékkazetták és mikrobarázdás (!) hanglemezen kiadott program példánya is megtekinthető volt.
Ha Caesar, a macska nem is tudott eljönni (csak pixeles formában), de a Neumann Társaság irodai kutyája, Szerenád jelen volt, gazdája, Képes Gábor pedig felpattant Sir Clive Sinclair egyik utolsó találmányára, az A-bike összecsukható kerékpárra. Az ember-kerékpár-kutya hármas mutatványa során egyetlen műtárgy és látogató sem sérült meg.
A sikeres múzeumi témanapon felbuzdulva már készülünk a következő eseményre, melyen terveink szerint Simonyi Endréről és a magyar számítógépépítők klubjáról emlékezünk meg.