Hatalmas sikert aratott a Kulturális és Innovációs Minisztérium országos Múzeumok Éjszakája programsorozata keretében egy 55 évvel ezelőtti kibernetikai oktató játék („ős-PC”) replikája. A Neumann Társaság szegedi Informatika Történeti Kiállításán mutattuk be június 25-én este egy ötletes elektromechanikus játék, az 1966-67-ben tervezett MIKROMAT kibernetikai építőkészlet (eredeti tervezők: Kovács Mihály és tanítványa, Woynarovich Ferenc) mai replikáját, melyet Vid Gábor mérnök készített el a Neumann Társaság számára. A bináris és logikai alap kapcsolások huzalokkal programozhatóak be a relés játékon, amelyet rengeteg látogató próbált ki a replika-premieren!

A Múzeumok Éjszakája programján mintegy másfélszáz látogató fordult meg az este folyamán. Az előadásokra, interaktív bemutatókra az eredeti terveknek megfelelően, két alkalommal került sor. A délutáni és az esti bemutatón is Kónya Orsolya kolléganőnk fogadta házigazdaként a megjelenteket, ő mutatta be az ITK történetét, a Neumann Társaságot - és az ITK-ban látható, látogatóbarát érdekességeket, az állandó- és időszaki kiállításokat. Képes Gábor, a Neumann Társaság marketingigazgatója most másik "kalapjában", mint Kemény János-díjas informatikatörténész vett részt a programon: a Mikromat alkotójáról, a Szegeden született piarista atyáról, Kovács Mihályról mesélt - és a Mikromat jelentőségéről, nemzetközi előképeiről. Jelezte azt is, hogy a Mikromatban való elmélyüléshez nélkülözhetetlen a készlethez kiadott, számos kapcsolást, programot tartalmazó, zseniális pedagógiai alapmű ismerete, amely a Piarista Rend könyvtárának köszönhetően most már gazdag virtuális Adattárunkat gyarapítja!
Utána az ünnepelt - az egyébként épp aznap 50 éves - Vid Gábor kapott terepet, a kiváló mérnök számos érdekességet elmesélt a replika építéséről és arról, hogy az ipari automatizálásban máig milyen fontosak a relék. Ezért aztán a Mikromat ma is kurrens tárgy, amelyen jól elsajátíthatók a különböző kapcsolások, a Boole-algebra, a logika, a bináris alapműveletek világa. Jól megérthető tehát, hogy hogyan működik egy számítógép - mi játszódik a gépben, ma már nanoszekundumok alatt, nanométeres tartományban, akkor szabad szemmel láthatóan, érzékelhetően. Vid Gábor külön megköszönte Kiss Benedek munkáját, aki az elektronika összeszerelését végezte, és Hertelendy Zoltánét, aki a tartószerkezet lakatos munkáját végezte.

A látogatók "rászabadultak" a Mikromat-replikákra, persze előtte a gép eredeti, 55 éves példányát is megcsodálták (sőt! a vitrinben őrzött, Tücsök nevű, 1966-os prototípust is). A játék igazán lebilincselőnek hatott: az előre kiosztott "programlisták" alapján érdekes kapcsolásokat lehetett összeállítani - összehuzalozni. Villogtak a LED-ek, kattogtak a jelfogók! Jó hír, hogy két replika bekerül a tárlat állandó interaktív bemutatói közé, s egész biztosan sok látogatót fog vonzani.

Erre utal, hogy magáról a Múzeumok Éjszakai "replika-premierünkről" eddig több mint 50 (!) híradás jelent meg a sajtóban, egyebek mellett a Délmagyarban, a Magyar Nemzetben, az Origón, a Qubiten és a Telexen, továbbá Képes Gábor kollégánk véleménycikke a Népszavában.

Természetesen a Múzeumok Éjszakája sem csak a replikáról szólt! Az előadások előtt és után tárlatvezetéseken ismerhették meg látogatóink az ITK állandó tárlatát és időszaki kiállítását, a népszerű Telefóniát. A Kalmár Lászlónak, Muszka Dánielnek, Simonyi Endrének szentelt emléksarkok és természetesen a Neumann János-emlékszoba is sok érdeklődőt vonzottak. A tárlatvezetésekben Kónya Orsolya kolléganőnk vállalt oroszlánrészt, de "besegített" gyűjteményünk legendás "motorja", Bohus Mihály tanár úr, valamint Képes Gábor, Vid Gábor és Németh Krisztián (BME) is. Így aztán sok szempont, emlék, érdekesség került elő a nagyszámú közönségnek.

Fotó: NJSZT
Az este arról győzött meg minket, hogy máris készüljünk a hasonló, izgalmas programokra, melyek nagyon sokakkal szerettetik meg az informatika történetét, tudósaink hatására is rávilágítva! Köszönjük a Neumann Társaság és az ITK csapatának, kiemelkedően Megyery Károly kollégánknak a gondos előkészítést! Várjuk vissza az érdeklődőket, diákokat, örökifjú felnőtteket!
KG
PS: Felkeltettük az érdeklődést a kibernetikai játékok iránt? A Mikromat legnépszerűbb "játékprogramja" a Farkas, a Kecske, a Káposzta és a Gazda külön is bemutatásra kerül Youtube-csatornánkon!