Magyarországról indult világhódító útjára a Tetris

Június 6-án volt harmincéves a Tetris (tetris.com), minden idők talán legismertebb digitális játéka, a bűvös kockához hasonlóan hatalmas kulturális hatással. Az első változat 1984-ben jelent meg a Szovjetunióban, az Elektronika 60 nevű terminálgépre, két évvel később PC-re is, még egy év múlva Amigára és Spectrumra, 1988-ban pedig az Apple gépeit is meghódította. Nevét a görög tetra- (négy) numerikus előtag és a tennis angol szó összevonásából kapta (a tenisz a programozójának kedvenc sportja).

A feltaláló, Alekszej Pazsitnov nem kaszált nagy pénzt a játékkal: a jogdíj tulajdonosa nem ő, hanem megbízója, a szovjet állam volt. Ennek ellenére 1996-tól már látott pénzt a díjakból, ekkor hozták ugyanis létre a The Tetris Company nevű céget, ami a játékkal foglalkozott nemzetközi piacon.

Pazsitnov az 1980-as évek elején a szovjet tudományos akadémián a mesterséges intelligenciát kutatta. Munkahelye azon kevés kivételezett intézmény közé tartozott, amelyek kommunikálhattak a világ vasfüggönyön túli részeivel is, így gyakorta kaptak új hardvereket. Teljesítményüket egyszerű programokkal tesztelték, így kezdett el játékokat írni. Gyerekkora óta szerette a kirakós játékokat, főleg a pentominókat (öt egyenlő négyzetből álló geometriai forma, innen kapta nevét a kettőből álló dominó is). 1984 júniusában jutott eszébe, hogy kiváló alapanyagai lehetnének egy számítógépes játéknak. Viszont az eredeti szabályok alapján 12 pentonímónak kellett volna valós időben forognia, ami túl bonyolultnak tűnt, ezért tertonimókra egyszerűsítette, ezzel hét darabot kapott.

A játék eredetileg betűkből állt össze, mivel az Electronika 60 még nem tudott grafikát megjeleníteni, csak szöveget. A képernyő viszont hamar betelt, a programozó ezért döntött úgy, hogy minden elkészült sor eltűnik. A játékban eredetileg zöld színűek voltak a blokkok, a legelterjedtebb verziók viszont szürkét használtak; a színeket végül az ezredfordulón egységesítette a Tetris Company. Az első használható verzióhoz három hét kellett, utána csak hibajavítás jött volna, de Pazsitnov nem tudta abbahagyni a játékot, ahogy más tesztelők sem. Nem tudta, hogyan publikálja a játékot, és attól félt, ha megteszi, bajba kerülhet, viszont a PC-s verzió kiszivárgott Magyarországra, ahol több platformra átírták. Innentől pedig nem volt megállás: a nyugati cégek elkezdtek engedély nélküli verziókat készíteni. A brit szoftvercég, az Andromeda megpróbált kapcsolatba lépni az eredeti fejlesztővel, hogy levédjék a PC-s verzió jogait, de nem jártak sikerrel – csakhogy eddigre a jogokat már eladták a Spectrum Holobyte-nak. Aztán megpróbáltak magyarországi programozóktól licencet szerezni.

Ezzel párhuzamosan kapott erőre a peresztrojka, a Szovjetunió gazdasági puhulása, Pazsitnov pedig tíz évre odaadta jogait a kormánynak. A Tetris lett az egyik első szoftver, amit a Szovjetunió exportált.

A Tetris Nintendo Game Boyon kapott még hatalmas erőre, rá is került előre telepítve, a Zelda- és a Mario-játékok atyja, Mijamoto Sigeru annyit mondott rá, hogy a Tetris nagyon jó, mivel minden munkatársa ezzel játszik ebéd közben. Csak ezen a platformon 40 milliót adtak el belőle.

Az Electronic Gaming Monthly amerikai játékmagazin századik számában azt írta, a Tetris minden idők legjobb játéka, 2007-ben pedig második helyett szerzett az IGN “100 legjobb videojátéka” között. Az elérhető adatok szerint 2010 januárjáig több mint 170 millió példányban adták el a játékot: ebből nagyjából 70 millió külön hardveren volt, 100 millió pedig mobiltelefonon futott. Legközelebbi riválisa Wii Sports, 50 milliós eladással.

2014 márciusában a Tetris Company bejelentette, hogy a játékot elkészítik a legújabb hardverekre is: Xbox One-ra és Playstation 4-re is, hogy a harmincas évfordulón már ezeken a gépeken is játszható legyen.