A logikai képességeket, térlátást fejlesztő, az informatikai alapokat szórakoztatva tanító, jópofa feladványokkal gazdagodott az Informatikai Múzeum.
A karanténidőszak során volt alkalmunk kicsit felkészülni – és ötleteket gyűjteni, így új látogatói élményekkel hívjuk és várjuk az Informatikai Múzeum látogatóit Szegeden, az Agorában. Az állandó kiállításunk egyben egy nagy játszótérré alakult, az észjátékok tárházává, mert több megállóhelyen is elhelyeztünk tevékenykedtető érdekességeket, játékokat, szellemi kihívást jelentő meglepetéseket. Minden korosztály örömét lelheti ezekben!
Ízelítő az új játékokból:
A Kalmár László eredeti logikai gépeit bemutató sarokban az Igaz, Hamis állítások, a logikai és, vagy kapcsolatok megtanítása a célunk. Jól kell kapcsolni (szó szerint!): „kilogikázni”, mi az adott állítások kapcsolatainak végeredménye. Aki ezen felbátorodott, továbbmehet egy újabb fejtörőhöz, meg kell találnia – újabb logikai állítások alapján -, hogy melyik kincsesláda rejti a koronát!
A Razdan számítógép hatalmas mágnesdobjai és az adattárolók bemutatója mellett a tárolási kapacitást szemléltetjük játékos módon. Ha A4-es lapokon tárolnánk az 1-eseket és 0-kat, egyetlen floppy mennyi gépelt lapot venne igénybe? Döbbenetes számok, felületek jönnek ki – és akkor még a Terabájtok világáról nem is beszéltünk! Bitekkel a Föld körül: no de hogy fér el több tonna tudás egy körömnyi helyen? Jó apropó az ilyen beszélgetéshez a Múzeum: tarolnak a tárolók!
A kiállítás két szintje közötti lépcsőt is bevontuk a játéktérbe, ott egy felülről látott sakktáblát kell azonosítani a lépcsőn felfelé haladva elhelyezett oldalnézetes képeken. Kitartó és leleményes módszerekkel találkozunk: máris kedvelik a látogatók a képzelőerőt, térlátást igénylő játékot. Sakkot kaptunk – és örülünk neki.
Melyik szám van az alsó kocka alsó felén? A Dobókockák is jó mókát jelentenek, igazi matekos feladat vár a múzeumban: egy szemszögből láthatjuk a kockákat és meg kell határozni a nem látható oldalakat és egy segítő információ alapján ki kell találni, hogy melyik szám van az alsó kocka alsó felén. Egyszerűnek tűnik – gyere el és… Meg fogsz lepődni!
Az alap logika és számtan mellett szakavatott tárlatvezetőinkkel a bitek világába, a legalapabb szintre is eljuthatunk: a látogatók megtanulhatják a kettes számrendszerben leírni születési dátumukat és nevüket, a jó memória és a nosztalgiával vegyes tudás pedig azoknak segíthet, akik a tárlatvezetővel tartanak a PC-hangok útvesztőjébe: régi „oprendszer” muzsikákat kell felismerni különböző korokból.
Floppydrive-zenével már eddig is kedveskedtünk az érdeklődőknek, van itt minden, ami egy informatikai múzeumtól elvárható: színek, formák, hangok, számok – csak a „lefagyás” kék képernyője nem. Végzetes kivétel nélkül: örömmel várunk mindenkit egy játékos időutazásra!