A számítógépes zene története

Az Egyesült Királyság Nemzeti Számítástechnikai Múzeuma (TNMOC, www.tnmoc.org)  különleges időszaki kiállításon mutatja be a számítógépes zene történetét. A kezdeményezés a múzeum áprilisban megjelent és gyorsan az Amazon Top 40-ébe került Music By Programmers című, fiatal alkotók számára létrehozandó klubhoz pénzügyi támogatást gyűjtő albumához (www.musicbyprogrammers.com) kapcsolódik.

Az önkéntes Ben Trethowan által összeállított anyag az 1950-es évek szuperszámítógépei által generált hangoktól, az asztali gépeken az 1980-as évektől elérhető zenei programokon keresztül a jelenig követi az izgalmas törekvések történetét. A kiállításon korabeli desktop gépeken a látogatók maguk is kipróbálhatják a szoftvereket.

"A számítógépes zene nagyon hosszú utat tett meg a zajgenerálás-szerű első kihívásoktól az algoritmikus kompozíciókig, az improvizált élő kódolásig. A TNMOC bemutatója ezt a fejlődési ívet követi nyomon, a korai tárolt programú gépektől, a zenekészítő fogyasztói szoftvereken át a ma elterjedt profi zenerendszerekig" – nyilatkozta Trethowan.

A TNMOC a nyár folyamán tovább bővíti a számítógépes zene tematikát: workshopokat indítanak, ahol a résztvevők saját darabokat komponálhatnak, használhatják az első félprofi zenerendszert, a Yamaha CX5M-et, valamint az Acorntól az Apple-ig nyomon követhetik e rendszerek történetét.

Ausztrália első digitális számítógépe, a CSIRAC volt az első zenét lejátszó computer az 1950-es években. AColonel Bogey March művet nyilvánosan is ?előadta?, de sajnos nem maradt fenn róla felvétel. Az első ismert eredeti felvétel 1951-ben az Egyesült Királyságban készült. A Christopher Strachey (1916-1975) által fejlesztett szoftverrel Ferranti Mark I gépen csendült fel a God Save The King és a The Mood egy része.